Mother
Mother recreates the abortive Russian revolution of 1905. When her boy is killed in an escape attempt, she is awakened to the horrors of the Czarist regime, and picks up Batalov’s political cudgel.
Unforgettable faces, whispers, and never-ending waiting: the film’s grandeur resides in Pudovkin’s characteristic sense of detail and symbolism, illustrating this account of class struggle. A story of tremendous emotional impact and with masterful editing techniques that are as yet unrivaled.