Split into three acts, Ashad Ka Ek Din portrays the love of Mallika and Kalidasa, the renowned Sanskrit poet and dramatist. Vilom, a friend to both, is at first a passive onlooker. Kalidasa leaves his verdant mountain valley home for the splendour of far off Ujjain, where he wins fame.
An iconic B&W avant-garde work by Mani Kaul, who pushed the envelope of experimental filmmaking in India with his unique style. Based on an eponymous play by Mohan Rakesh, the film tells the story of Kalidasa, one of the greatest writers, poets, and dramatists in the history of Sanskrit language.