Pain and Glory
Salvador Mallo, a film director in his physical decline, reencounters or remembers his past: his childhood in a village, the first desire, his first adult love in 80s Madrid, the pain of that breakup. In recovering his past, Salvador finds the urgent need to recount it, and also finds his salvation.
The Spanish master of transgression returns with a sublime semi-autobiographical film, suffused with his signature vivid colours and eye for melodrama, yet full of melancholic introspection. Banderas is mesmerising as an ageing filmmaker haunted by his own ghosts—and took home Best Actor in Cannes!