Papusza
Bronisława Wajs (1908–1987), known as Papusza, is the world’s most famous Roma poet. Her life in Poland is swathed in mystery, and her talent for writing poetry brought her fame. Her own people, however, cursed her for having betrayed the secrets of ancient Roma culture and customs.
Shot in exquisite monochrome and enriched by a gorgeous landscape tableaux, Papusza explores prejudice, the role of community, and life as a social outcast in post-war Poland. An immersive, ravishing period drama about the courage to create while proving the value of one’s own artistic talent.