Renaissance
To the sound of trumpets, a collection of pulverized antique bric-a-brac begins to reassemble itself, revealing a stuffed owl, a cornet, a hamper, books, a doll, a plate – and a bomb.
Gloriously subversive, Borowczyk’s stop-motion act of reconstructing a deconstructed series of household objects—before blowing them all up with nihilist glee—anticipates the work of Jan Svankmajer and the Quay brothers. Stunningly tactile, there’s little escaping the film’s political implications.