Swami
A spirited and intellectual young Saudamini falls in love with Narendra but her family gets her married to Ghanshyam. As she tries to get accustomed to her new house and troublesome in-laws, she finds a confidante in her husband who was not her choice.
Shabana Azmi carries this Basu Chatterjee film on her shoulders with a nuanced performance as an argumentative, intelligent, and stubborn young woman forced into an arranged marriage. Based on a Sarat Chandra Chattopadhyay’s short story, Swami is a remarkable ode to his literary genius.