The Absent Stone
In 1964, the Tlaloc stone was moved from Coatlinchan to Mexico City’s National Anthropology Museum in an impressive feat of engineering, but the extraction set off a rebellion in the town. The film brings together the multiple perspectives that surround the iconic monolith and its complex history.
We know that official histories can differ from the memories of those that lived through it. This fascinating documentary explores a little-known incident in Mexico when a pre-Hispanic monolith was expropriated, unleashing a torrent of conflict—a study in the power games of cultural heritage.