The Eternal Night of Twelve Moons
On the Guajira peninsula in northern Colombia, the customs of the indigenous Wayuu still hold sway. 12-year-old Pili is entering womanhood, and as tradition dictates, after her first menstruation, she must be isolated from all men for 12 moon cycles. During this time, she learns to weave.
Following an Indigenous custom where a young girl is secluded during her first twelve menstrual cycles, Priscila Padilla’s sensitive documentary is steeped in ambivalence. Seen through a female perspective, the complexity of upholding ancient rites in a modern world is examined without prejudice.