In Shyam Benegal’s stunning first narrative feature, the ne’er-do-well son of an absentee landlord is dispatched to oversee his father’s land, whereupon he takes as his mistress the poor housekeeper Lakshmi, igniting a series of devastating complications.
Set amidst a complex mesh of feudal power structures and gender oppression, Shyam Benegal’s directorial debut Ankur is a powerful film about the caste system and agency of women. This film also marks the debut of the powerhouse actress of Indian parallel cinema, Shabana Azmi.