The Vagabond
After feuding with his dad, a judge, Raj Raghunath leaves home and falls in with criminal Jagga. Once he realizes that his new friend is a key figure from his family’s past, Raj kills Jagga. As the crime happened in the elder Raghunath’s jurisdiction, Raj’s case is set to be heard by his father.
Raj Kapoor’s watershed film belongs to the Golden Age of Hindi cinema, combining multiple genres and serving as a social critique of class in newly independent India. A milestone in introducing global audiences to Bollywood, the film also launched Kapoor’s illustrious Chaplinesque character.