Lolita
Humbert Humbert, een Britse professor die naar de VS komt om les te geven, huurt een kamer in het huis van Charlotte Haze en wordt verliefd op haar 14-jarige dochter Lolita. Hoewel hij Lolita’s moeder haat, besluit hij met haar te trouwen om dicht bij Lolita te kunnen blijven.
Hoe heeft men ooit een film als Lolita kunnen maken? Adrian Lyne, die dichter bij het origineel blijft dan Kubrick’s film uit 1962, vertaalt de donkere, lyrische pracht van Nabokov’s proza naar het scherm. Met muziek van Ennio Morricone en een prachtige Jeremy Irons en Dominique Swain in de hoofrol.