The Wind that Shakes the Barley
Ierland, 1920: mensen verenigen zich om vrijwillige guerrillalegers te vormen tegen de meedogenloze “Black and Tan” squads die vanuit Groot-Brittannië worden verscheept om Ierlands onafhankelijkheid te verhinderen. Damien geeft zijn carrière als arts op en sluit zich aan bij zijn broer Teddy.
Sociaal-realistisch meester Ken Loach won zijn eerste Palme d’Or met deze compromisloze kroniek van de Ierse Onafhankelijkheidsoorlog en de daaropvolgende Burgeroorlog met Cillian Murphy in de hoofdrol. Een terecht boze film die de relatie van Groot-Brittannië met zijn koloniale verleden onderzoekt.