De identieke tweeling gynaecologen Beverly en Elliot Mantle ruilen routinematig elkaars identiteit, leven en zelfs geliefden. Dit leidt hen naar een gedeelde relatie met een bekende actrice en, uiteindelijk, naar een fysieke en psychologische neerwaartse spiraal die hen beiden waanzinnig maakt.
Dit expressionistische meesterwerk van David Cronenberg vertaalt zijn jarenlange preoccupatie met lichamelijke desintegratie naar het psychologische domein. Dead Ringers, met Jeremy Irons op z’n best in (letterlijk) een dubbelrol, is een diep ontroerend verhaal over verlatingsangst en wanhoop.