Schlöndorffs controversiële Günter Grass verfilming, die samen met Apocalypse Now de Gouden Palm deelde, werd een van de meest winstgevende Duitse films van het decennium. Een nieuwe generatie bekijkt de vorige generatie met een scherpe blik, net zoals een volwassen kind naar zijn ouders kijkt.