Nanook of the North
Avonturier en documentarist Robert Flaherty leefde een jaar lang met Inhuit jagers in de barre omstandigheden van Canada’s Hudson Bay, en kwam naar buiten met een betoverende, controversiële film die misschien wel de vader van alle documentaires is.
Alles wat wonderlijk en tegenstrijdig is aan cinema. De klassieker van ontdekkingsfilmer Robert Flaherty, die zijn publiek bezienswaardigheden liet zien die ze nog nooit eerder zagen, is essentieel – weliswaar niet waarheidsgetrouw, maar wel een overduidelijk adembenemend en baanbrekend verslag.