Night and Fog
De wreedheden van de Holocaust worden in zwart-wit getoond aan de hand van documenten, films en foto’s uit Duitse, Poolse en Franse archieven. De beelden van de nu lege kampen, die tien jaar na de bevrijding zijn gefilmd en in kleur zijn opgenomen, laten zien wat er van Auschwitz overgebleven is.
Tien jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog maakte Alain Resnais (Hiroshima mon amour) Night and Fog, de meest geprezen korte documentaire van zijn hand. Een immens krachtige, grimmige en opzienbarende film die onverschrokken de vele wreedheden van de Holocaust in beeld brengt.