Ghost in the Shell
In 2029 is de wereld met elkaar verbonden door een enorm elektronisch netwerk dat elk aspect van het leven doordringt. Majoor Motoko Kusanagi, een cyborg-officier, leidt het onderzoek naar een meesterhacker die alleen bekend staat als de Puppet Master en die mensen van hun herinneringen berooft.
De cyberpunk-klassieker van Mamoru Oshii, die filmmakers als de Wachowski’s en James Cameron beïnvloedde, is een van de bepalende anime van zijn generatie. Een dystopisch visioen vol wolkenkrabbers en robots, waarvan de hypnotiserende schoonheid de vraag oproept wat het betekent om mens te zijn.