Pozdnychev ziet in dat zijn huwelijk enkel gebaseerd is op fysieke aantrekkingskracht. Zijn vrouw speelt regelmatig de “Kreutzersonate” samen met een violist, waaruit een nieuwe passie ontstaat. Vanaf dat moment wordt de echtgenoot verteerd door jaloezie.
Het verhaal van Éric Rohmer’s 16mm korte film, geproduceerd door Jean-Luc Godard (die ook een bijrol speelt), ontvouwt zich in appartementen in de jaren ‘50 die uitkijken op de kantoren van Cahiers du Cinéma en charmante boulevards. Met cameo’s van Claude Chabrol en François Truffaut!