David Cronenberg liet de huiselijke kwellingen van The Brood achter zich en haalde commercieel succes met zijn meest directe uitstapje naar sciencefiction. Als sensuele en cerebrale samensmelting is Scanners een verhaal vol actie, telekinetische broers en exploderende hoofden.