Dichtbij de heilige Gangesrivier biedt een eeuwenoude boom onderdak en comfort aan Uma, een doofstom Brahmaans weeskind. Ze wordt behandeld als een werkster door haar gemene tante, zelfs de horoscoop heeft een slechte toekomst voor haar in petto.
Dit krachtige feministische drama speelt zich af tijdens een verschrikkelijke tijd in vroeg 19e eeuws India. Sati is een iconisch werk van filmmaker Aparna Sen. Shabana Azmi speelt een ontroerende rol als zwijgzame protagonist die gebukt gaat onder maatschappelijke uitbuiting.