Chow Mo-Wan dacht dat hij over de toekomst schreef, maar het was het verleden. In zijn roman vertrok eens in de zoveel tijd een mysterieuze trein naar 2046. Iedereen die daarheen ging had dezelfde bedoeling: hun verloren herinneringen terughalen. Er werd gezegd dat er in 2046 nooit iets veranderde.
Wong Kar Wai’s reeks romantische drama’s vormt een losse trilogie met Days of Being Wild en In the Mood for Love en culmineert in dit tijdreizende epos. Een film van verrukkelijke visuele grandeur en ongelooflijke ambitie, 2046 biedt een weemoedige, bitterzoete kijk op liefde en eenzaamheid.