Een visser, Kishore, trouwt met Basanti wanneer hij een nabijgelegen dorp bezoekt. Na hun huwelijksnacht wordt ze op de rivier ontvoerd. Als ze wordt teruggevonden, heeft ze geheugenverlies: ze weet de naam van haar echtgenoot niet en ook niet hoe hij eruitziet, maar wel hoe zijn dorp heet.
Als het middelpunt van een vissersgemeenschap en als metafoor voor haar worstelingen, vormt de rivier uit de titel een bron van ongekende schoonheid in dit Bengaalse meesterwerk. A River Called Titas is een saga over meerdere generaties die op en neer gaat met de rituelen van het dagelijks leven.