Ashik Kerib
De zwervende minstreel Ashik Kerib wordt verliefd op een rijke koopmansdochter. Hij wordt echter afgewezen door haar vader en gedwongen om duizend en één nacht de wereld af te reizen. Maar hij gaat niet akkoord voordat hij de belofte krijgt dat de dochter niet zal trouwen.
Het laatste voltooide werk van Sovjet-filmmaker Sergei Parajanov (The Colour of Pomegranates) vindt de tradities, gebruiken en folklore van Azarbeidjan opnieuw uit in duizelingwekkende, semi-surrealistische poëzie. Een politiek en sensationeel sprookje dat je bijblijft.