Au hasard Balthazar
Balthazar, een ezel op het Franse platteland, wordt van eigenaar tot eigenaar doorgegeven en accepteert machteloos zijn lot. Ondertussen wordt zijn eerste eigenaar, een onschuldige boerendochter, verleid door de leider van een groep misdadigers in zwarte jassen.
De heilige hartenbreker van Robert Bresson overstijgt zijn sobere esthetiek met sublieme hoogten van emotie en is gewijd aan twee heilige figuren. Niemand vergeet het onschuldige gezicht van de jonge Anne Wiazemsky of de arme ezel met de naam Balthazar na het zien van dit meesterwerk.