Being John Malkovich
Een nederige poppenspeler krijgt een baan als dossiermedewerker in een kantoor. Hij ontdekt daar een mysterieus portaal dat een persoon kan transporteren naar de geest van acteur John Malkovich. Na een kwartier zal iemand uit deze geest gegooid worden, om naast de New Jersey Turnpike te belanden.
Het is moeilijk voor te stellen dat deze geestversmelting van Spike Jonze ook de debuutfilm was van deze muziek- en skateboardvideo regisseur. Maar Charlie Kaufman’s script hielp Jonze een vervuld universum van het bizarre (en klagerig melancholische) te creëren als moderne klassieker.