Fantastic Planet
De “Oms” zijn tot slaaf gemaakte mensachtige wezens die op planeet Ygam leven: ze zijn het speelgoed van grote blauwe inheemse inwoners genaamd “Draags”. De verteller Terr, die sinds kleins af aan als huisdier wordt gehouden, ontsnapt van zijn onderdrukker en organiseert een opstand met andere Oms.
René Laloux’s geliefde fantasie is een schat in de canon van science-fiction films. Kosmische landschappen worden bewoond door vreemde, buitenaardse wezens—met de kenmerkende uitgeknipte animaties van Roland TOpor—in combinatie met psychedelische jazzmuziek. Een bovennatuurlijke ervaring.