Frost
De film vertelt het verhaal van Rokas, een jonge man uit Litouwen, die geen oorlog heeft meegemaakt maar wel onder de nasleep ervan lijdt. Een humanitair hulptransport van Vilnius naar Oekraïne groeit uit tot een ontdekkingstocht, waarbij hij grenzen tussen landen en mensen overschrijdt.
Bartas is—naast Jonas Mekas—Litouwen’s meest bekende acteur. Deels filosofische oorlogsfilm, deels existentiële roadmovie: Frost verkent het Oekraïense conflict door intrigerende close-ups, ambigue psychologie en uiterst boeiende gesprekken. Bonus: de mysterieuze aanwezigheid van Vanessa Paradis.