Tijdens de economische bloei van Italië raakt Giovanni in de schulden om de levensstandaard te handhaven. Nadat hij een lening niet heeft afgelost, is een faillissement op handen. Wanneer een rijke, gedeeltelijk blinde vreemdeling een van Giovanni’s ogen wil kopen, gaat hij in wanhoop akkoord.
Hoewel minder bekend dan Bicycle Thieves, is deze absurdistische, bijtende satire van Vittorio De Sica een hoogtepunt van de commedia all’italiana. Il Boom richt zijn pijlen op een transacties gerichte samenleving en geeft nieuwe betekenis aan het Italiaanse gezegde “dat kost je een fortuin”.