Nicki Grace heeft een geweldige nieuwe rol binnengehaald, maar wanneer ze valt voor haar tegenspeler realiseert ze dat haar leven erg lijkt op de film waarin ze speelt. Bovendien ontdekt ze dat de film een remake is van een Poolse productie die nooit afgemaakt is vanwege een tragedie.
Met de dappere Laura Dern aan zijn zijde, presenteert David Lynch zijn minst lineair geplotte (!) en meest experimentele (!!) speelfilm in dit langverwachte vervolg op Mulholland Drive. Inland Empire, een oud uitziende Hollywood-nachtmerrie, is onverdund, ongefilterd, en surreëel.