Juha
Het leven van boer Juha en zijn vrouw Marja verandert drastisch wanneer een stedelijke vreemdeling in hun dorp strandt nadat zijn auto het begeeft. Marja wordt al snel verleid door de charmante stedeling en loopt met hem weg, maar in de grote stad komt ze zelf in een benarde situatie terecht.
Move over The Artist! Met Kaurismäki’s voorliefde voor monosyllabische personages is het verrassend dat hij er zo lang over heeft gedaan voordat hij een stille film maakte. Dit prachtige, door Timo Salminen geschoten melodrama is een stilistische triomf van komische genegenheid.