De film volgt de leden van de politie van Kansas City, die grotendeels wit zijn, tijdens hun dagelijkse patrouilles en hun interacties met het publiek. Hun takenpakket is breed en varieert van het naar het politiebureau brengen van een verdwaald kind tot het verrichten van arrestaties.
Frederick Wiseman wilde een anti-politiefilm maken, maar stuitte op de grijze zones van het rechtssysteem. Dit leidde tot een verdieping van zijn niet-belerende stijl. Door absolute macht af te zetten tegen armoede plaatst deze film politiegeweld in de context van raciale en sociale ongelijkheid.