Een gewiekste dief die in weelde leeft (wanneer hij niet in de bak zit) beraamt een uitgebreide juwelenroof met twee willekeurige medeplichtigen: een ontsnapte gevangene en een alcoholistische ex-politieagent. Met een gretige rechercheur op hun hielen, gaan ze op een onmogelijke missie.
De perfecte misdaad? Nee—maar wellicht wel de perfecte misdaadfilm! Jean-Pierre Melville’s met sterren gevulde (Alain Delon, Yves Montand, Gian Maria Volontè) misdaadfilm is het hoogtepunt van zijn ritualistische, bijna fetisjistische ode aan agenten en gangsters.