Le Havre
In de Franse havenstad Le Havre ontmoet de jonge Afrikaanse vluchteling Idrissa Marcel Marx, een vlotte bohémien en schoenpoetser. Marcel, met zijn innemende optimisme en de onvoorwaardelijke steun van zijn medeburgers, verzet zich tegen ambtenaren die proberen Idrissa te deporteren.
Aki Kaurismäki keert terug naar Frankrijk én The Man Without a Past met dit zonovergoten utopische verhaal over gemeenschap en veerkracht. Deze keer (via een knipoog naar Carl Dreyer’s Ordet) met een kleine hint naar de grillen van het goddelijke.