De werkloze Jérémie keert terug naar zijn geboortestad na het overlijden van zijn voormalige baas, een bakker. Hij blijft nog lang na de begrafenis en weet zich op een ongedwongen manier een plaats te veroveren in de familie van zijn mentor, waaronder de goedhartige weduwe en de boze zoon.
In het verhaal van Alain Guiraudie ritselen geheimen tussen de bruinachtige laag van bosbladeren. Op zoek naar intriges tijdens slapeloze nachten, tussen paddenstoelen en in losjes gevoerde gesprekken, doorspekt Misericordia de spanning met komische uitbarstingen en excentriciteiten.