Deze epische biografie over Napoleon behandelt veel van de bepalende gebeurtenissen die de snelle opmars van de Franse leider hebben gevormd: van zijn schooltijd tot zijn vlucht uit Corsica, via de Franse Revolutie en de Terreur, met als hoogtepunt zijn triomfantelijke invasie van Italië in 1797.
De monumentale biografie van Abel Gance is even intiem als episch en weet het publiek al bijna een eeuw te betoveren. Van het sneeuwballengevecht in de openingsscène tot het hoogtepunt: het drieluik is een staaltje technisch meesterschap dat zijn hoofdpersoon nooit uit het oog verliest.