Het leven van de jonge schrijver Sal Paradise wordt omver geschopt door de komst van de vrijgevochten Dean Moriarty en zijn meisje, Marylou. Tijdens hun reis door het land komen ze een mix van mensen tegen die ieder de rest van de reis onuitwisbaar beïnvloeden.
Na jarenlang in ontwikkeling te zijn geweest, is deze langverwachte verfilming van een invloedrijke Beat-roman er eindelijk. De sterrencast, met onder anderen Kirsten Dunst en Kristen Stewart, brengt Jack Kerouacs ritmische proza en de tegencultuur van de jaren 50 met energie en stijl tot leven.