Guillermo del Toro herinterpreteert allerlei literaire en filmische fabels, van Alice in Wonderland tot The Spirit of the Beehive, in deze gotische fantasie. Pan’s Labyrinth is een mysterieuze, dromerige visie op adolescentie en bevestigt dat sprookjes niet alleen voor kinderen zijn.