Ahmed, een jonge landbouwingenieur, helpt boeren superieure suikerriet te oogsten. Taher Pasha, een rijke landeigenaar, voelt zich bedreigd door zijn recente productiestijging. Ahmed is verliefd op de dochter van Pasha, maar door de rivaliteit tussen hun vaders moet hij hun relatie verbergen.
Deze vernietigende sociale kritiek op exploitatie, gefilmd in de ontzagwekkende Vallei der Koningen, suddert met klasseoverschrijdende romantiek. Youssef Chahine’s epos verweeft op meesterlijke wijze neorealisme met melodrama en markeert het sensuele filmdebuut van de iconische Omar Sharif.