The Grandmaster
In het China van de jaren 30 wordt Ip Man gevierd als Wing Chunmeester. Tijdens een wedstrijd wint hij de affectie van Gong Er, een meesteres in de Noord-Chinese vechtkunsttraditie. Maar de Japanse bezetting scheidt de twee en ze zullen elkaar pas weer ontmoeten als de oorlog voorbij is.
Een historisch vechtsportdrama dat een intiem, scherpzinnig romantisch drama combineert met complex gechoreografeerde actiescènes. Wong Kar Wai werkt hierin op een veel grotere en levendigere schaal dan voorheen en maakte een film die even filosofisch, poëtisch als onverbiddelijk is.