In het Tokio van de jaren 50 wordt student Akiko onverwacht zwanger, terwijl haar oudere zus Takako, onlangs gescheiden, terugkeert naar hun ouderlijk huis. Terwijl ze het bestaan van hun lang verloren moeder ontdekken, probeert Akiko te accepteren dat ze als kind in de steek is gelaten.
Vier jaar na zijn “Noriko” trilogie, herenigt Yasujirô Ozu zijn iconische acteurs Setsuko Hara en Chishû Ryû voor het laatst in zwart-wit. Ineko Amira belichaamt met haar rol de onwankelbare angst van geërfde schaamte met een voortreffelijke kwelling, en wendt zich tot mahjong, sake en zonde.