Solomon Northup, een vrije zwarte man uit New York, wordt ontvoerd en verkocht als slaaf. Solomon worstelt om in leven te blijven en zijn waardigheid te behouden ondanks de dagelijkse wreedheid tot een toevallige ontmoeting met een Canadese abolitionist zijn leven voorgoed zal veranderen.