Akira
Het is 2019, 31 jaar nadat de Japanse regering Tokio met kernwapens heeft verwoest om de schade van een experiment met paranormale kinderen te beperken. Cyberpunkmotorrijder Kaneda gaat op missie om zijn vriend Tetsuo te redden uit een verstrekkende samenzwering van de regering.
De animefilm Akira is niet alleen baanbrekend als animatiefilm, maar heeft een invloed die tot verre uithoeken van de cinema reikt. Katsuhiro Ôtomo’s cyberpunk-meesterwerk raast door de neon-straten van het post-apocalyptische Neo-Tokyo met verbluffend gedetailleerde kunstzinnigheid in elk frame.