Vol van verbeelding en getekend door het leven: Amélie (Audrey Tautou) is geen doorsnee meisje. Naarmate ze ouder wordt, gaat ze werken als serveerster in een bar in Montmartre. Op een dag ontdekt Amelie dat haar levensdoel is om andermans problemen op te lossen.
Deze levendige komedie van Jean-Pierre Jeunet is een ware explosie van opwindende energie. Amélie is een fantasierijke versie van het leven in Parijs en doordrenkt met romantiek. Het was één van de grootste arthouse-hits van de jaren 2000, want de charme van deze film was onweerstaanbaar.