Black Girl
Een Senegalese vrouw zoekt een beter leven in het buitenland. Ze werkt als gouvernante bij een Franse familie, maar ze wordt gereduceerd tot dienstmeisje nadat ze naar Zuid-Frankrijk verhuizen. In Frankrijk wordt ze voortdurend met haar afkomst geconfronteerd en door haar werkgevers mishandeld.
Ousmane Sembène’s bekroonde en beklemmende debuut, dat werd aangekondigd als de 1ste speelfilm van een West-Afrikaanse regisseur, levert een kritiek op het kolonialisme en de fetisjisering van Afrika door Europa. Hoewel ze knipoogt naar de Nouvelle Vague, marcheert Black Girl op haar eigen ritme.