Blanche is de jonge, pure, prachtige vrouw van de Meester van het Kasteel in een afgelegen land. Elke man is verliefd op haar, inclusief de koning en zijn dienaar Bartolomeo, die de Meester bezoeken.
Blanche heeft prachtige composities en design. Walerian Borowczyk gebruikt zijn achtergrond in de beeldende kunst om uit de symboliek van Middeleeuwse kunst te putten. De film, vol decoratieve en pastorale details, was een belangrijke inspiratie voor Terry Gilliams Monty Python and the Holy Grail.