Brazil
In een dystopische toekomst waar technologie hoogtij viert en liefde verboden is, wordt een dagdromende klerk het slachtoffer van zijn eigen romantische illusies. Wanneer hij de gevolgen van een tikfout moet rechtzetten, raakt hij verstrikt in de raderen van een nachtmerrieachtige bureaucratie.
Het bewijsstuk als het gaat om casestudy’s van studio inmenging, Terry Gilliam’s sci-fi opus werd gedecimeerd bij de eerste release in de VS. Deze 143’ durende montage van het Kafka-esque epos is de ultieme ervaring – de enige manier om de bureaucratische apocalyps in volle glorie te bekijken.