Het verhaal speelt zich af tijdens één rampzalige dag: een 28-jarige miljardair en vermogensbeheerder rijdt in zijn gepimpte limousine naar de kapper. Tijdens zijn rit zorgen intieme ontmoetingen, een verkeersinfarct en de dood van een rapster ervoor dat zijn werkelijkheid langzaam vervaagt.
In deze verraderlijk bijtende bewerking van Don DeLillo’s dystopische satire geeft Cronenberg een scherpe kritiek op het kapitalisme. Met een ijzige Robert Pattinson in de hoofdrol als argeloze rijke handelaar die met Cosmopolis zijn arthousecarrière een razende start gaf.