Dead Man
Amerika in de 19e eeuw. Boekhouder William Blake is nog maar net in het godvergeten grensstadje Machine gearriveerd, of hij zit al midden in een fatale liefdesruzie. Gewond en op de vlucht vindt Blake een vriend in de verstoten “Niemand”, die hem begeleidt op een spirituele reis.
King-of-cool Jim Jarmusch verscheen in Cannes ’95 met misschien wel zijn beste film: een “Psychedelische Western”, die het genre omvormt tot een rauwe, komische, unieke Amerikaanse trip met hulp van een ensemblecast met onder meer Johnny Depp en Iggy Pop, en een mystieke soundtrack van Neil Young.