Eraserhead
Henry woont in een verlaten gebouw in een industriële stad te midden van constant lawaai en rook. Hij vindt troost in de muziek van de Lady in the Radiator. Zijn vriendin, Mary X, bevalt van een angstaanjagend mutant kind, waardoor seksuele beelden worden toegevoegd aan de chaotische mix.
David Lynch’s debuut uit 1977, een van de grote onafhankelijke films, vormt een prachtig staaltje vakmanschap. Met de mysterieuze Jack Nance in de hoofdrol, is Eraserhead een visionaire nachtmerrie met schitterende sounddesign die de donkerste krochten van de Amerikaanse psyche verkent.