Dit Kafkaiaanse werk van speculatieve sciencefiction, gebaseerd op Joodse legenden, is het debuut van een van de grootste visionairs van de 20e eeuw. Vanuit de nachtmerrieachtige wereld van goden en monsters smeedt Piotr Szulkin een Prometheus als allegorie voor het Poolse communistische experiment.